Reformavis
Begrebet ”reform” har meget
længe været et fast element i ”autoteksten” hos de fleste. Der har vel
ikke været afholdt noget møde her på skolen de sidste 1½ -2 år, uden at
ordet ”reform” har været nævnt. Men undren, usikkerhed og en fond af
ubesvarede spørgsmål i forbindelse med de kommende reformer er nu
efterhånden ved at være afløst af viden og tydeligere afklaring – mens det
vel ikke helt kan udelukkes, at der også fortsat vil være en vis undren
over dette eller hint. HF-reformavisen, som du netop sidder med, har til
formål at cementere dette overvejende indtryk af afklaring. Mens vi i det
meste af 2004 kun havde foreløbigt reformmateriale at arbejde med,
foreligger nu den endelige bekendtgørelse for HF med tilhørende læreplaner
for alle fag og ”nyskabelser” i det kommende HF. I HF-reformavisen kan du
læse om de generelle reformelementer, som har betydning for alle lærere:
hvad sker der f.eks. på eksamensområdet, hvad går det såkaldte
”Eksamensprojekt” ud på osv. Da formålet har været at levere en let
læselig informationsavis (og ikke en regelsamling), finder du alle
henvisninger i stærkt barberet form samlet for sig. Den ihærdigt
interesserede læser kan her hente links til basismaterialet. Som nævnt: en
vis undren vil sikkert også fremover være til stede. Vi skal vænne os til
begreber som ”uddannelsestid” og ”kursisttid”, pensumbegrebet går al
kødets gang og afløses af læreplan og studieplan. Og hvad kommer der så ud
af det? Ja, det vil tiden, ruten og vejbelægningen vise.
God
læselyst!
Koordinationsudvalget,
La, MM, LK
og Sm
En klassiker på Akademiet er blevet lovfæstet
Udformningen af introforløbet her på stedet blev
behandlet på PR-mødet 1/3-05, og Pædagogisk Udvalg kommer med et endeligt
forslag til PR-mødet 27/4-05. Der er dog visse linjer vi allerede her kan
pege på. Introperioden afvikles i perioden uge 33-41 med et omfang på i
alt 4 uger svarende til 80 - 90 blokke á 75 minutter. Nogle fag er direkte
nævnt under introforløbet, mens andre ikke er det. Elementerne fra
introforløbet skal videreføres i alle fag, og det er klassens studieplan,
der binder det hele sammen. Ansvaret for studieplanen har lærerteamet. En
stor del af de bekendtgørelsesfastsatte elementer i introperioden er
dækket ind af det nuværende introforløb, men der skal naturligvis
foretages justeringer. Det nye er, at fagene forpligtes til at følge op på
introforløbet.
[1]
Udvikling af selvstændighed og selvforvaltning – fastholdelse i
uddannelsen
Et antal lærere i
en klasse skal fremover fungere som tutorer for hver 6-8 elever.
[2] Tutorens
opgave består i via samtaler i løbet af skoleåret at støtte og følge
kursistens udvikling af almene studiekompetencer og personlige
kompetencer. ”Selvstændighed og selvforvaltning i forhold til
undervisningen” er overordnede mål – fastholdelse i forløbet ligeledes.
Samtaler mellem tutor og elev fastholdes i den elektroniske studiebog, som
føres af den enkelte elev. Der afvikles i dette skoleår forsøg med
tutorordning i tre 1. HF-klasser. Forsøgene evalueres
i løbet af foråret.
Efteruddannelse
for hele skolen og for tutorer
Der er nedsat en fællesamtslig arbejdsgruppe, der skal udvikle en
tutorefteruddannelse for de kommende tutorer. Fra Århus Akademi deltager
Ch og La i arbejdsgruppen. Efteruddannelsen kommer til at foregå som to
halve dage i marts/april og i april/august. Da vi skal have mange tutorer
på Århus Akademi, vil efteruddannelsen blive skolebaseret. Overskrifterne
for kursets indhold er som følger: Tutoren i organisationen, tutoren og
etikken, erfaring med tutorfunktion, tutorens værktøjskasse samt praksis
omkring tutorfunktionen.
Skal medvirke til, at eleverne
bevidstgøres om egne læringsmål og evaluering af disse
Der har i indeværende skoleår været kørt forsøg
med elektroniske studiebøger bl.a. på ÅA i klasserne 1j, (1k) og 1p.
Brugen af studiebøgerne knytter an til ordningen med
tutorer og
skal sikre, at eleven aktivt inddrages i evaluering af, og målsætning for,
eget arbejde i de enkelte fag. Det betyder bl.a. at alle faglærere skal
skrive om eleven i egne fag. Dette kan have karakter af at kommentere hvad
eleven har skrevet. Der er nedsat en amtslig arbejdsgruppe, hvor Akademiet
deltager med GN og LK. Gruppen er kommet så langt, at der har været første
præsentation af det nye værktøj. Arbejdsgruppen har med udgangspunkt i
skolernes erfaringer udarbejdet produktspecifikation. Det praktiske
kodearbejde står supportcenteret for. Meningen er, at værktøjet skal være
selvforklarende og altså meget lettilgængeligt. Det bliver præsenteret for
kollegerne på den pædagogiske dag 20/6-05.
[3]
En klassiker på Akademiet er blevet lovfæstet
I forbindelse med reformen træder en ordning i
kraft, hvor der er krav om lærerteams for de enkelte klasser. Den gode
nyhed er naturligvis, at lærerteams er en tradition på ÅA og det er
tanken, at vi skal fortsætte med lærerteams nogenlunde som hidtil.
Lærerteam får flere administrative opgaver i fremtiden med udarbejdelse af
studieplan som den store nyskabelse. I det hele taget bliver der mere
planlægningsarbejde til lærerteam. I Pædagogisk Udvalg er der tanker om,
hvordan vi for fremtiden organiserer lærerteams. En af ideerne er, at
lærerteamet bliver lig tutorerne. Dvs. det er den samme gruppe på måske
tre lærere der varetager begge funktioner. Dette er specielt for at
smidiggøre og afbureaukratisere arbejdet og mødeaktiviteten. De
forskellige lærerteammodeller blev behandlet på PR-mødet 1/3-05, og
Pædagogisk Udvalg kommer med et endeligt forslag til PR-mødet 27/4-05.
Efteruddannelse til det professionelle lærerteam
Skolen har søgt midler fra den amtslige
udviklingspulje til efteruddannelse af lærerteam. Amtet lægger op til at
efteruddannelsen skal fokusere på en række emner: Evaluering og
kvalitetssikring, lærerrollen i det flerfaglige samarbejde og i
teamsamarbejdet, udviklingen fra elev til studerende ved hjælp af
studieplan, portfolio, logbog og studiebog samt progression og variation i
arbejds- og undervisningsformer ved hjælp af kompetencekataloget.
Derudover har vi valgt to emner som er mere specifik for hf: Tutor mellem
klassens lærere, lærerteamet og studievejlederne samt introduktionskursus
og studieværksted.
Fælles
forpligtende beskrivelse af klassens forløb
Plan over kursistens samlede undervisning og
skriftlige arbejde. Der er tale om en plan for, hvor langt kursisten skal
nå på bestemte tidspunkter i forløbet, både fagligt og alment.
Studieplanen skal ligge tilgængelig på skolens hjemmeside og opdateres
løbende. Der er desuden krav om, at studieplanen skal sikre styrkelse af
kursisternes formidlingsevner, it-kompetence og bevidsthed om egne
læreprocesser og arbejdsformer.
[4] Studieplanen skal blandt andet fastlægge
ansvarsfordelingen mellem klassens lærere, beskrive progression og
variation i brugen af forskellige arbejdsformer samt opbygning af faglige,
almene og personlige kompetencer. Studieplanen skal være tilgængelig på
skolens hjemmeside. Der er nedsat en fællesamtsligt arbejdsgruppe til
udvikling af en skabelon for studieplaner. It-supportcenteret vil ud fra
arbejdsgruppens kravspecifikationer udvikle let tilgængelige web
værktøjer. Ministeriet planlægger at udsende en skabelon for studieplanen
efter påske
[5].
Flerfaglige kompetencer og udvikling fra kursist til studerende

Kompetencerne i kompetencekataloget er delt i tre.
Almene studiekompetencer, it-kompetencer og personlige kompetencer.
Meningen er, at kursisten skal kunne vurdere sin egen udvikling i de
nævnte kompetencer og styrke kursistens selvstændige læring – udviklingen
fra kursist til studerende. Kompetencerne skal ses i en større sammenhæng.
Den fælles plan for kompetenceudviklingen beskrives i studieplanen,
begrebet introduceres i introkurset og den enkelte kursists
kompetenceudvikling følges af tutoren og beskrives i studiebogen. De
fælles planer for introduktion af og undervisningen i kompetencerne
beskrevet i kompetencekataloget skal beskrives i studieplanen for klassen.
Studieplanen skal som tidligere beskrevet sikre, at kompetenceudviklingen
er planlagt så de enkelte elementer indgår i en naturlig sammenhæng i
forhold til fagene, og så kompetencerne bliver brugt i fagene. Det løbende
arbejde med at sikre den enkelte kursists kompetenceudvikling tages op af
tutoren i samtalerne med kursisten og beskrives af kursisten i
studiebogen.
Synopsis
er en ny arbejdsform som med reformen bliver et obligatorisk redskab i
visse fag – både til eksamen og i undervisningen
Synopsisbaseret eksamen er en nyskabelse på
både stx og hf. Synopsisbegrebet er svært at få indkredset helt præcist,
men en definition kan findes i hf-bekendtgørelsen under
eksamensprojektet.
[6] Her hedder det bl.a., at synopsen skal indeholde en
problemformulering, en oversigt over de problemstillinger, der er arbejdet
med, et metodeafsnit og en konklusion. Der arbejdes i øjeblikket på at
udarbejde en lokal definition på synopsis, som kan anvendes i flere
forskellige fag. Dette arbejde præsenteres i løbet af foråret. Synopsis
indgår i følgende sammenhænge på HF: Eksamensprojektet, kultur- og
samfundsfagsgruppen, mediefag C, datalogi C og psykologi C. Desuden indgår
det også i en del fag på STX.
Fremtidens HF-ere skal stadig til mange prøver,
men muligheden for 2. prøveforsøg bortfalder og i udregningen af
eksamenskvotienten belønnes elever, der tager fag på høje niveauer.
Fremtidens HF-eksamensbevis består
fortsat altovervejende af eksamenskarakterer – eneste eksamensfri fag på
HF er fortsat Idræt C., idet også de praktisk-musiske fag billedkunst C og
musik C, der tidligere var eksamensfri, fremover afsluttes med en mundtlig
prøve. Samlet set bliver der imidlertid ikke tale om flere prøver for den
enkelte elev, idet de to faggrupper ”Naturvidenskabelig faggruppe” og
”Kultur- og samfundsfaggruppe” begge afsluttes med én mundtlig prøve.
Antallet af obligatoriske skriftlige prøver forøges med én, således at
alle HF-elever fremover skal aflægge skriftlige prøve i dansk A, engelsk B
og matematik C – hidtil har man kunnet afslutte en HF-eksamen med kun to,
nemlig i dansk A og matematik C.
[7] På den mere tekniske side af
eksamensforholdene sker der også ændringer. Således bortfalder efter al
sandsynlighed muligheden for andet prøveforsøg, idet det i udkastet til
bekendtgørelsen
[8] i § 8 hedder ”Elever/kursister i de 2- og 3-årige
gymnasiale uddannelser kan ikke deltage i en tidligere aflagt prøve eller
eksamen på ny.” Undtaget herfra er elever, der gennemfører et skoleår på
ny (omgængere). Aflæggelsen af 2. prøveforsøg i aug. 2005 bliver
formodentlig den sidste af sin art. Sygeeksamen vil naturligvis fortsat
blive afholdt, men er der tale om prøver bestående af flere dele, er der
kun mulighed for sygeeksamen i den del, der ikke er aflagt. Denne
bestemmelse vil bl.a. fremover gælde for matematik C. En elev, der
gennemførte den skriftlige del i foråret, men var sygemeldt til den
mundtlige, kan kun aflægge sygeeksamen i mundtlig matematik. Endelig tyder
alt på, at der i udregningen af eksamenskvotienten for de fire gymnasiale
uddannelser vil blive tale om ekstra belønning til elever, der har
gennemført fag på høje niveauer. ”Fag på A-niveau tildeles vægten 2, fag
på B-niveau tildeles vægten 1,5, fag på C-niveau tildeles vægten 1.”
(ibid.) Klager over prøver følger overvejende de nugældende regler. Hvis
der som følge af en klage afholdes omprøve, kan det resultere i en lavere
karakter. Er der imidlertid alene tale om ombedømmelse, kan denne ikke
resultere i lavere karakter.
Mundtlig eksamen på grundlag af synopsis, 2-3 fag
En nyskabelse på HF er det såkaldte
”Eksamensprojekt”, der udarbejdes inden for de sidste 6 uger af
undervisningen. Projektproduktet er en synopsis, der danner grundlag for
en efterfølgende individuel mundtlig prøve med ekstern censur. Der kan
arbejdes individuelt eller i gruppe og det skal være flerfagligt, dvs. at
det skal udarbejdes i 2-3 fag efter elevens eget valg. Vejleder(ne) skal
godkende problemformuleringen, der er en del af synopsis.
[9]
En gammel
kending – med en enkelt stramning: B-niveau
SSO, som større skriftlig opgave vist efterhånden
bare hedder, vil fortsat eksistere som en del af en HF-eksamen.
[10] Rammerne
er de kendte: 7 døgn til besvarelse af en individuel opgave, hvis titel
vejleder(ne) formulerer og som eleven ikke må kende på forhånd. Opgaven
kan, som også i dag, være flerfaglig (2-3 fag) eller enkeltfaglig. Et nyt
krav er imidlertid, at mindst et opgavefag
[11] skal være på B-niveau, dvs. at eleven
skal følge undervisningen i faget på B-niveau eller have aflagt prøve på
B-niveau i det.
Læreplanerne er klar – vi venter stadig på vejledningerne
Læreplanerne for HF er alle udkommet i
december. En oversigt over læreplanerne kan findes på ministeriets
hjemmeside
[12]. Vejledningerne er i skrivende stund ikke færdiggjort.
Nogle vejledninger er i midlertidige udgaver gjort tilgængelige på nettet
– f.eks. via de faglige foreningers hjemmesider.
Et
stort nyt fag hvor der skal tænkes på tværs af discipliner
Kultur- og samfundsfagsgruppen er
sammensat af fagene Historie B, Samfundsfag C og Religion C. Læreplanen
for faget kan ses på ministeriets hjemmeside
[13]. Fagene skal samarbejde
og afsluttes med én eksamen, hvor der skal demonstreres en flerfaglig
indgang til stoffet. Fagene har en del naturlige berøringsflader men der
er også områder, hvor det er usikkert hvordan fagenes traditionelle
faglighed skal indgå i den nye konstruktion. En interessant nyskabelse i
faget er at eksamen er synopsisbaseret (se dette punkt). Der gives 3
timers forberedelse på baggrund af 8-12 normalsider ukendt bilagsmateriale
og eksaminationen er på 45 minutter. De problemfelter som oftest kommer op
har at gøre med fagenes ligeværdighed, mulighederne for efteruddannelse
samt fagligheden i undervisningen og til eksamen. En speciel
problemstillinge for dette fag er hvordan fagenes uddannelsestid fordeles
over de 2 år. Dette er formelt afklaret i og med at ”kursets leder
beslutter, hvordan den uddannelsestid, faggrupperne er tildelt, fordeles
mellem de enkelte fag, så faggruppernes særfaglige mål tilgodeses bedst
muligt”
[14]. Men det bliver spændende at se, hvordan det gøres i
praksis. Heldigvis er der en del udviklingsarbejde i gang omkring det nye
fag. De faglige foreninger har i samarbejde med UVM oprettet en gruppe som
har lavet eksemplariske forløb og afholdt kurser over hele landet. I denne
gruppe sidder MM, GG og Hb. Ligeledes er der lavet en gruppe i Århus Amt
som har udbudt et 20 timers kursus for alle lærere i de tre fag. I denne
gruppe sidder MM.
En sammenlægning som kræver noget af de
involverede fag
Den
naturvidenskabelige faggruppe i 1. hf er sammensat af fagene Biologi C,
Geografi C og Kemi C. Læreplanen for faggruppen kan ses på ministeriets
hjemmeside
[15]. Fagene skal samarbejde og afsluttes med én eksamen,
hvor der skal demonstreres en flerfaglig indgang til stoffet. Samarbejdet
mellem de tre fag er ikke decideret naturligt, idet kemi og geografi har
ret få berøringsflader. Dog har biologi heldigvis gode
samarbejdsmuligheder til begge de andre fag. Nogle af de problemfelter,
som ofte kommer op har at gøre med tværfaglighed kontra kernestof, faglig
fordybelse, planlægning samt fagligheden i undervisningen og til eksamen.
Der arbejdes hårdt landet over for at give den ny faggruppe en god start.
Århus Amt har udbudt et 20 timers efteruddannelseskursus opbygget af to
halve kursusdage med mellemliggende hjemmearbejde i grupper på de enkelte
skoler. Hjemmearbejdet består i at udarbejde forløb og/eller årsplaner, og
disse lægges derefter i en fælles konference til gensidig inspiration.
Alle kolleger fra de tre faggrupper på Akademiet deltager i kurset, og Nø
og Ld sidder i arrangørgruppen. Af andre tiltag kan nævnes det konsortium,
der blev dannet efter hf-dagen i Odense i foråret 2004. Konsortiet har
produceret noget materiale, der vil blive lagt på
www.emu.dk, og har i foråret planlagt to
kursusdage på Fyn. Kr og Ld har været associerede medlemmer af dette
konsortium.
Informationsmateriale til kommende elever om hf-reformen
”Ungdomsuddannelserne i Århus Amt” er
et fælles hefte for alle ungdomsuddannelser i Århus Amt. Heftet blev
udgivet af Århus Amt ultimo oktober 2004 og er sendt ud til alle 9’ende og
10’ende klasses elever i Århus Amt. Primo marts følger heftet ”Uddannelser
for voksne i Århus Amt.” I begge hefter beskrives hf generelt samt hf og
studenterkursus på Århus Akademi. Da Århus Akademi er områdebeskriver for
hf, skriver vi både det generelle afsnit om hf samt de to afsnit om
uddannelserne på Århus Akademi. Rektorgruppen besluttede i efteråret at
udgive fælles hefter om stx og hf efter reformen med et indstik fra den
enkelte skole om studieretninger, linjer og andre specielle forhold. Også
i dette tilfælde har Århus Akademi haft ansvaret for hf-heftet, foruden
selvfølgelig vores eget indstik om hf på Århus Akademi. I forbindelse med
omlægningen af vores hjemmeside, har vi også revideret beskrivelserne af
uddannelserne på Århus Akademi. Vi har i den forbindelse genbrugt den
grundtegning af hf efter reformen, som blev udviklet til heftet om
ungdomsuddannelserne i Århus Amt og til hf-heftet. Studenterkursussiderne
er revideret så de grafisk fremstillinger stemmer overens med
fremstillingen i heftet om ungdomsuddannelser i Århus Amt. I skrivende
stund mangler der en opdatering af siderne om gsk, da vi afventer den
landsdækkende hjemmeside, der skal beskrivelse den nye struktur for
gymnasial supplering.
Optagelse
til det nye hf og orienteringsmateriale om valg forud for optagelsen
Optagelse på ungdomsuddannelser og
på videregående uddannelser foregår via en hjemmeside: www.optagelse.dk
Her kan man enten tilmelde sig elektronisk med en digital signatur som
identifikation eller printe, udfylde og sende ansøgningsskemaet. Det
fælles elektroniske ansøgningsskema giver desværre anledning til et par
problemer. Det fælles ansøgningsskema indeholder ikke alle de oplysninger,
som vi skal bruge, det betyder, at vi under alle omstændigheder skal bede
eleverne om at udfylde et supplerende skema. Desuden har eleverne ikke
deres eksamenspapirer fra folkeskolen på elektronisk form, erfaringerne
fra tidligere år siger, at vi skal rykke mange gange, hvis vi ikke får
eksamenspapirerne indsendt sammen med ansøgningsskemaet. Derfor har vi
lavet vores egen udgave af ansøgningsskemaet til elever, der ikke kommer
direkte fra folkeskolen. Og vi vil lave et supplerende skema til de få
elever, der kommer direkte fra folkeskolen. Sammen med ansøgningsskemaet
sender vi et lille hefte, der beskriver de valg kommende elever skal
foretage, før de starter på Århus Akademi. De kan vælge en linje:
Pædagogisk linje, matematik-fysik linjen, film-tv linjen eller en af de
tre sproglige linjer (fransk, spansk eller tysk). Hvis ikke de vælger en
linje kan de vælge et af fagene: Fransk fortsætter, fysik eller tysk
fortsætter. Desuden skal de kommende elever prioritere de fem
praktisk/musiske fag: billedkunst, design, drama, multimedie (svarende til
det nuværende film-tv) og musik. Vi gør opmærksom på, at de ikke kan være
sikre på at få deres højeste prioritet, da vi ønsker, at eleverne i én
klasse så vidt muligt skal have det samme praktisk/musiske fag.
Efter reformen skelnes mellem uddannelsestid og undervisningstid
Uddannelsestiden ses fra
kursistens side, undervisningstiden ses fra lærerens side, og de to tider
er ikke sammenfaldende. Aflønningen for opgaveevaluering er i
overenskomsten knyttet til elevtiden til skriftlige arbejder således at
der ydes for hver elev 10 % af elevtiden til almindelige opgaver og 15 %
af elevtiden til større skriftlig opgave og til eksamensprojekt. Cirka 75
% af elevtiden til skriftlige arbejder er fordelt i bekendtgørelsen til
dansk, engelsk, matematik, naturvidenskabelige faggruppe, sprogfag og
valgfag med skriftlig eksamen. De resterende 25 % af elevtiden til
skriftlige arbejder fordeles lokalt af rektor.
Evaluering, kvalitetssikring og dokumentation af hvordan vi udfylder de
givne rammer
Sammen med
uddannelsesreformerne, hvor skolerne har fået større råderum til selv at
tage beslutninger inden for de givne rammer, har vi fået en bekendtgørelse
om kvalitetssikring og evaluering, der stille ekstra krav til
kvalitetssikring og evaluering og ikke mindst krav til dokumentation af,
hvad vi foretager os for at leve op til bekendtgørelsen. For at leve op
til bekendtgørelsen uden at flytte fokus væk fra undervisningen og
eleverne, og uden at give os selv unødigt ekstra arbejde, forsøger vi med
en strategi, hvor de enkelte elementer i bekendtgørelsen så vidt muligt
kan gennemføres som en del af det arbejde, som vi alligevel udfører, og i
sammenhænge hvor det forekommer naturligt at stille de spørgsmål, der er
relevante i forbindelse med kvalitetssikring og evaluering. Hovedpunkterne
i bekendtgørelsen om kvalitetssikring og evaluering er fordelt som følger:
Overgangen fra grundskolen evalueres og dokumenteres mest oplagt i
forbindelse med studievejledernes indslusningssamtaler. Den faglige
progression i uddannelsesforløbet og uddannelsens formål beskrives i
studieplanen. Beskrivelsen modsvares af en beskrivelse af hvordan forløbet
evalueres og dokumenteres af tutorer og lærerteam i studiebøgerne og i den
realiserede studieplan. Elevernes og kursisternes vurdering af
tilrettelæggelsen af uddannelsesforløbet og hvordan vurderingen inddrages.
Der udarbejdes et spørgeskema til periodisk evaluering af undervisningen
og progressionen i kompetenceudviklingen. Faglig og pædagogisk ajourføring
af lærernes kvalifikationer. Status for lærernes kompetenceudvikling lægge
ind som en del af MUS-samtalerne. Indberetninger fra censorer samt
resultatet af eventuelle eksterne evalueringer inddrages. (ledelsen)
Sammenhæng med aktuelle behov og erfaringer i de videregående uddannelser
samt de uddannedes overgang til og fordeling på de videregående
uddannelser inddrages. Forsøges organiseret på regional eller statslig
plan. Gymnasieafdelingen forventer at kvalitetsbekendtgørelsen
implementeres i løbet af et par år. Der vil komme en vejledning til maj
[16].
Udvikling af
evalueringsmetoder
Akademiet er med i en arbejdsgruppe der arbejder med, hvordan vi kan
evaluere i fremtiden, uden at evaluere os ihjel. Titlen for arbejdsgruppen
er ”Ikke mere, men bedre evaluering”. I arbejdsgruppen sidder for
Akademiet Dj. I forlængelse af arbejdsgruppen har vi en intern
arbejdsgruppe bestående af GN, An og LK. Den interne gruppe arbejder med
afprøvning af ideer. F.eks. afprøves i øjeblikket ”Den evaluerende
lærer-elev samtale” i 1j, hvor hver blok begyndes med en 5 minutters
evaluering af en elev i de øvriges påhør.
[2] Tutorordning, studiebog og
kompetencekatalog, Bilag
5
[4] Se hf-bekendtgørelsen Bilag
5, §38 - §41 for de helt præcise formuleringer i bekendtgørelsen.
[5] Claus Christensen udtalelse på inspektorårsmødet
2.3.2005
[7] Bekendtgørelse om uddannelsen til 2-årigt hf
(18.02.2005)
[8] Udkast til Bekendtgørelse om prøver og
eksamen i folkeskolen og i de almene og studieforberedende ungdoms- og
voksenuddannelser (okt.2004)
[9] Synopsisbegrebet
er defineret i Bilag
2, Eksamensprojekt, stk. 3.2
[11] - eller opgavefaget, hvis der er
tale om enkeltfaglig SSO
[16] Søren Wagner udtalelse på
inspektorårsmødet 4.3.2005