Værdigrundlag og pædagogisk udgangspunkt
Indretning, faciliteter og tilgængelighed
Århus Akademi udbyder 2-årig studenterkursus - stx, højere forberedelseseksamen – hf og gymnasial suppleringskursus – gsk
Århus Akademi:
Profil for Århus Akademi
Århus
Akademi er det eneste ungdomsuddannelsessted i Danmark med både hf,
studenterkursus og gsk (Gymnasiale suppleringskursus). Eleverne på
Århus Akademi har traditionelt en højere gennemsnitsalder end eleverne
på andre gymnasiale ungdomsuddannelser. Det er kendetegnende for Århus
Akademi, at rammer for samvær og skolemiljøet er godt på tværs af de
tre ungdomsuddannelser. Eleverne på Århus Akademi er som helhed meget
målrettede i deres uddannelsesvalg. Dette gælder ikke mindst
studenterkursisterne, der i høj grad vælger de lange videregående
uddannelser.
Århus
Akademi har en vigtig funktion som opsamlingssted for de voksne unge,
der af personlige, sociale eller andre grunde har haft dårlige
erfaringer med de traditionelle uddannelsessteder. Forholdet mellem
lærere og elever er karakteriseret ved åbenhed og en god omgangstone.
Elever
har mulighed for at tale med en studievejleder for at få råd eller
vejledning, eller ved mere alvorlige personlige problemer at få en
henvisning til en af de psykologer, som er tilknyttet
ungdomsuddannelserne i Amtet. Desuden har skolen en læsepædagog, der
kan hjælpe elever med læse- og staveproblemer.
Forventninger til eleverne på Århus Akademi
Eleverne
på Århus Akademi har traditionelt en højere gennemsnitsalder og er mere
modne. Skolen forventer, at eleverne møder velforberedte til alle timer
og afleverer alle stillede opgaver rettidigt. For at give eleverne en
så god start som mulig tilrettelægges skoleårets første 10 uger som en
kombination af almindelig fagundervisning og en række
introduktionsforløb, som skal lette den enkelte elevs overgang til den
valgte ungdomsuddannelse.
Eleverne
introduceres til tekstbehandling og forskellige skriveteknikker med det
formål at gøre hjemmearbejdet med skriftlige opgaver mere
overkommeligt. På mindre kurser og undervisningsforløb lærer eleverne
gode arbejdsvaner, så deres udbytte af timerne styrkes.
Århus
Akademi har lærerteam i alle første klasser. Deres vigtigste opgave er
at sikre, at klassen fungerer optimalt, så den enkelte elev befinder
sig i et godt læringsmiljø.
Pædagogisk grundlag
Vi
lægger vægt på at en ungdomsuddannelse handler om at udvikle faglige,
personlige og sociale færdigheder. Foruden at besidde de faglige
færdigheder er det vigtigt at kunne samarbejde med andre mennesker,
indgå i et demokrati, tolerere anderledes tænkende og være globalt
orienteret.
På
Århus Akademi tror vi, at de studerendes egen indsats, er helt
afgørende for, hvor meget de lærer. Der er et højt fagligt niveau og
vil gerne give eleverne medindflydelse på undervisningen.
På
Århus Akademi skal alle førsteklasser gennemføre et til tre faglige
eller tværfaglige projektforløb i løbet af det første skoleår.
I
projektarbejde skal der lægges vægt på både de faglige færdigheder og
gruppearbejdsprocessen derfor afholder vi et basiskursus i
gruppearbejde, som senere følges op i undervisningen. Vi arbejder
løbende med at forbedre denne arbejdsform, bl.a. på baggrund af
tilbagemeldinger fra eleverne.
Århus
Akademi har lektiecafeer for elever, der har brug for ekstra faglig
hjælp. Dels er der skemalagt en ugentligt lektiecafe i matematik i alle
1. hf-klasser, dels er der mulighed for at aftale lektiecafeer i de
enkelte fag i hver enkelt klasse – ordningen benyttes i stor
udstrækning og vurderes positivt af både lærere og elever.
Vi gennemfører evalueringer af undervisningen og den enkelte elev.
IT i undervisningen
Da
IT-kompetencer er centrale i både de videre studier og på
arbejdsmarkedet, gennemfører skolen basisbrugerkurser i
tekstbehandling, informationssøgning på Internettet og skolens
konferencesystem. I fagene anvendes edb i undervisningen, og det
forventes, at alle elever bruger skolens IT-faciliteter ved dagligt at
orientere sig på skolens konferencesystem.
De
fleste elever på Århus Akademi er flyttet hjemmefra og har ikke
nødvendigvis selv edb-udstyr og opkobling til Internettet, derfor har
skolen tre lokaler med edb-udstyr til elevbrug efter skoletid.
IT
er et vigtigt redskab ved gruppearbejde, projektarbejde og tværfagligt
samarbejde. I det kommende skoleår vil en række klasser arbejde mere
intensivt med anvendelse af IT.
På skolens hjemmeside kan den enkelte elev se eget skema, egne karakterer og forsømmelser.
På
skolens konferencesystem findes fag- og klassekonferencer, hvor lærere
og elever kan kommunikere elektronisk om undervisningen. Som en central
del af elevdemokratiet er der også på denne måde mulighed for at følge
med i elevrådets og udvalgenes arbejde.
Socialt liv
Århus
Akademi prioriterer det sociale liv på en uddannelsesinstitution højt.
Det sker gennem: Studierejse, faglige ekskursioner, fællestimer,
hyttetur, fredagscafeer og fester. Vi har en kombineret kantine og
festsal.
Der er muligheder for at deltage i frivillig idræt, musik og billedkunst.
Du kan finde oplysninger om karaktergennemsnit for gymnasierne i Undervisningsministeriets nøgletalsdatabase.
Større evalueringer kan findes på skolens hjemmeside.
Sportsfaciliteter
Idræt foregår i Vejlby-Risskov Centrets lokaler.
Har
du idræt om morgenen, møder du i Centret kl. 8.00, så du kan være
omklædt i idrætslokalerne kl. 8.10. Hvis du har idræt om morgenen, skal
du altså selv køre til Centret. Efter idræt bliver du kørt til skolen
med bus.
Har
du idræt om eftermiddagen, bliver du afhentet på skolen af en bus, som
kører til Centret. Du skal selv køre hjem fra centret efter idræt.
Bussen afgår fra skolen i frikvarteret før idrætstimerne.
Kantineforhold
Egen
kantine med kantineudsalg. Kantinen virker efter cafeteria-princippet,
og der bages hver dag frisk brød og der tilbydes både kolde og lune
retter til priser, som vi holder så lave som muligt.
Der
er selvafrydning. Service må ikke fjernes fra kantinen eller bringes
med ud i undervisningslokalerne. Flasker fra automaterne skal afleveres
i kantinen efter brug. Kantinen fungerer som en elev- og
personaleforening, og eleverne har to repræsentanter i bestyrelsen.
Faglokaler
16 almindelige undervisningslokaler, heraf 2 udstyret med edb-arbejdspladser til gruppearbejde og projektarbejde.
4 edb-lokaler, heraf ét reserveret til undervisning
4 faglokaler til fagene fysik og kemi
To faglokaler til biologi
Ét faglokale til geografi
Ét faglokale til billedkunst
Ét faglokale til musik.
Grupperum og studieværksteder med elevpladser
Kombinerede gruppefaciliteter og elevarbejdspladser på gangarealer for op til 100 elever og i kantinen for op til 300 elever
Aktiviteter uden for undervisningstiden
Adgang
til skolens computere uden for undervisningstiden, da hovedparten af
skolens elever er flyttet hjemmefra og ikke nødvendigvis selv har
edb-udstyr eller nedadgang.
Muligheder for frivillig billedkunst, musik og idræt
Fredagscafe hver måned og fest 5 til 6 gange årligt
Skolens alder
Århus
Akademi blev grundlagt i 1933 som privat studenterkursus af Svend
Andersen. Staten overtog Århus Akademi i 1965 og skolens nuværende
bygning, der er tegnet af C. F. Møllers Tegnestue, blev taget i brug i
1970.
Handicapfaciliteter
Århus Akademi har elevator som gør det muligt for kørestolsbrugere at komme rundt på hele skolen.
IT faciliteter (der fokuseres på funktionalitet og ikke kvantitet)
Konferencesystem
med elektronisk opslagstavle og mailadresser for alle elever. På
konferencesystemet har alle hold deres egne konferencer og som en del
af elevdemokratiet er der adgang til at følge med i elevrådets og
udvalgenes arbejde.
Skema, de fleste lektier og karakterer findes på www.lectio.dk
På
skolens hjemmeside findes en lang række vejledninger i brug af edb, og
en del lærere har lagt undervisningsmateriale på hjemmesiden. Via
skolens hjemmeside har den enkelte elev muligheder for at se eget
skema, egne karakterer og oversigt over eget fremmøde.
4 edb-lokaler, heraf én reserveret til undervisning.
Adgang til skolens computere uden for undervisningstiden.