Hjem / IT / Vejledninger / Vejledning til IT-tjenester
Indholdsfortegnelse
Som lærer ved Århus Akademi har man adgang til en række IT-baserede tjenester. Det handler p.t. om følgende:
Som I allerede har bemærket kræves der ved disse tjenester brugernavn og adgangskode for at komme til dem. Vi arbejder løbende på at gøre tilgangen til disse tjenester så nem og entydig som muligt og det vigtigste i denne sammenhæng er at gøre brugernavn og adgangskode så entydige som muligt, dvs. at man ikke skal huske på flere forskellige. Desuden er det vigtigt at brugerne logger på det samme domæne, da det ellers kan give anledning til forvirring.
Et domæne er en samling af brugere og grupper. I Århus Amt anvender man på Gymnasier, HF og VUC et fælles domæne hvor alle brugere er registreret. I domænets oplysninger indgår bl.a. om man er elev eller lærer, hvilken institution man er ansat på, hvilke fag man har tilknyttet etc.
Det er derfor afgørende at man angiver det korrekte domæne udover sit brugernavn og adgangskode når man skal have adgang til nogle af de forskellige IT-tjenester. Dette kan give anledning til noget forvirring da de dialogbokse man skal udfylde ikke er ens. Endvidere er det forskelligt om feltet med domæneangivelse er udfyldt på forhånd eller ej.
Hvis der ikke er mulighed for at angive et domæne direkte skal dette gøres ved at angive det under brugernavnet. Det gøres ved at anvende notationen [domænenavn]/[brugernavn], dvs. for eksempel UV\AAMM.
De tjenester som kræver at man angiver domænet er følgende:
Eksempel 1: Adgangsdialog i Frontpage
Eksempel 2: Adgangsdialog til maskiner på Akademiet
Som man kan se er der i eksempel 1 ikke noget felt hvor man kan angive domænet og der er derfor brugt notationen UV\AAMM. I eksempel 2 er domænefeltet dels angivet direkte og dels udfyldt på forhånd.
Nogle tjenester kræver ikke domæneangivelse. Det drejer sig om følgende:
Eksempel 3: Adgangsdialog til Firstclass
I eksempel 3 (login til FirstClass) er der ikke brug for domæneangivelse.
Når det gælder håndtering af adgangskoder er 5 af de 6 beskrevne tjenester omfattet af samme system til håndtering af disse. Det drejer sig om:
Fælles for disse tjenester er, at man anvender "Mit supportcenter siden" til ændring af adgangskoder. Ændringer her slår igennem for de øvrige 4 tjenester med højst et døgns forsinkelse - ofte indenfor 5-10 minutter.
Adgangskoden til GAS Web er desværre endnu ikke synkroniseret med de øvrige tjenester - men der arbejdes på det. Det betyder at man indtil videre selv skal skifte adgangskode her og og skiftet kun gælder for GAS Web.