logo
Lectio

Hjem / Elever / Undervisningsmiljø 2005

Undervisningsmiljø 2005

På nedenstående link findes en selvinstallerende præsentation af resultaterne. Kører den ikke ved direkte hentning, skal filen gemmes på hentemaskinen og startes derfra.
Hent præsentation af undersøgelsen

Undersøgelsesteknik

Undersøgelsen er gennemført som en stikprøveundersøgelse blandt skolens elever.

8 klasser af skolens 23 klasser blev udvalgt, således at der var to 1. HF, to 2. HF, to 1. studenterkursusklasser og to 2. studenterkursusklasser repræsenteret; i alt 180 deltagende elever.

112 svar blev modtaget, dvs en svarprocent på 62.

Undersøgelsesmateriale

I undersøgelsen blev anvendt et spørgeskema fra DCUM oversat til elektronisk form (spørge­skemafacilitet i Lektio) af Vestre Borgerdyd Gymnasium & HF, København og tilrettet lokale forhold; bl. a. ønskede elevrådet særlige spørgsmål om elevrådets fremtræden, funktion, arbejdsopgaver, etc.

Undersøgelsen blev besvaret elektronisk i løbet af 4 dage i december 2005.

Resultatbehandling

Udskrift af spørgeskemarapporten blev bearbejdet til en plancheudstilling på skolen, samtidig med at uddrag af undersøgelsen med påpegning af vigtige punkter til videre behandling blev gennemgået som præsentation på en morgensamling i foråret 2006.

Hovedkonklusion

Undervisningsmiljøet på skolen er godt.

Der er ingen mobning mellem eleverne; der er et godt forhold mellem elever og lærere og mellem elverne indbyrdes. Nogle elever oplever et mindre godt forhold mellem dem og lærerne.

Der peges på mindre problemer i forbindelse med brug af skolens konferencesystem. Mulighe­derne udnyttes ikke optimalt.

Der peges ligeledes på mindre problemer i forbindelse med sikkerhedsoplysning i kemi-, fysik- og biologilaboratorier. Lærerne i disse faggrupper tager procedurerne op til overvejelse.

Undersøgelsen er foretaget som et samarbejde mellem sikkerhedsgruppen, elevrådet og to sikkerhedselevrepræsentanter.

Thorkild Steenberg

sikkerhedsleder